Viveca Lärn uttrycker sin skepsis i en artikel i Expressen rörande förslaget från regeringen som går ut på att rattfulla ska få behålla lappen mot att de (till stor del via egen finansiering) låter installera ett alkolås i sin bil. Hon tror inte att det stävjar rattfylleriet då man t.ex. kan låna någons bil om man verkligen vill köra rattfull.
Visst är det så.
Men analogt – Har en person haft det dåliga omdömet att köra rattfull och bl.a. bli av med körkortet är det väl inte överdrivet många spärrar kvar som håller samme person tillbaka att sätta sig bakom ratten ändå i sin bil – utan alkolås?
Viveca tycker det vore bäst att bli inlagd på behandlingshem tills man är omprogrammerad och kan tygla sin alkoholism. Visst rehabilitering, terapi och en tro på människan såsom en varelse med någon sorts förnuft – i alla fall formbar till att få ett – är en god tanke. Jag är dock skeptisk till att det kommer att fungera – för vissa ja – men långt ifrån alla. Människan är en skapelse med svagheter.
Det bästa vore väl egentligen om alla bilar (personbilar, lastbilar, bussar…) rätt och slätt vore utrustade med alkolås? Varför inte? Är gränsen 0,2 så är den 0,2. Promille >0,2 = fordonet startar inte = ta en taxi, eller ta bussen eller gör vad du vill – köra ska du inte! Vägen dit är ju naturligtvis evighetslång, om den ens låter sig göras. Bör t.ex. ske i konsensus bland världens biltillverkare om det ska ha någon bredare effekt. Men det vore väl i all sin ineffektivitet det mest effektiva sättet att på något sätt lösa rattfylleproblematiken?
1 kommentar
Comments feed for this article
17 juli 2010 den 18:48
Niklas T
Hur menar hon att det gör någon skillnad, det är ju precis lika olagligt att köra utan körkort som att köra bil utan alkolås om man har det som villkor… olovlig körning?!? straff gör man genom böter, fängelse mm… körkort med villkor gör att de inte förlorar jobben också…
—
Det finns 4,3 miljoner personbilar i trafik i sverige. omkring 300 000 nyregistreras per år.. idag kostar ett alkolås en bra bit över 10 000 kr plus regelbundna kontroller på några hundralappar…
engångskostnad 43 miljarder, därefter 3 miljarder per år….
känns inte så rimligt…