Jag säger som centerpartiet i frågan om EU då det begav sig. Nja. Till partiet i frågas förslag om sänkt moms för frisörer och restauranger.

Väl värt att diskutera inom alliansen då det är sektorer som – likt de inom den hushållsnära sektorn och byggsektorn – innehåller element av svartarbete. Lägre moms kan kanske få fram mer vita pengar, möjligen fler jobb, kan kanske sänka priserna något. Visst.

Men jag tycker – och det är inte för att jag är helt flintis – att om det ska sänkas skatter (när utrymme finns) så är det bättre att prioritera inkomstskatterna före konsumtionsskatter. Hellre mer i plånboken att förfoga över, ty min konsumtion styr jag ju till stora delar efter egna val.

Eller ja förutsättningar i mitt fall. Mer pengar från lönen kvar i plånboken än ett billigare pris på något jag inte använder i alla fall är mer lockande… 🙂 

Hyfsad ansats – idén tål i alla fall att diskuteras. Men som jag inledde – nja…

Läs mer här, här