…jobb på en gång tillbaka på kontoret efter tre lata dagar = bloggande på sparlåga. Nåväl, middag… lite färgskrapande på garagevägg – back in business.

En mycket god kamrat till mig frågade sig vart PP och F! tagit vägen i debatten, i opinionsundersökningar m.m. i ett inlägg tidigare idag på sin facebook-sida. Well…när man snackar om trollen…

Gudrun Schyman tycker att sossarnas talesman i feministfrågor – Claes Borgström är för mjäkig. Föga oväntat. Vem är inte för mjäkig i dessa frågor i Schymans ögon? Intressant vinkling dock – att någon kan angripa vänster från vänster… Sen att feminism och jämställdhet inte är samma sak och att det är gammal skåpmat om vem som kan tävla bäst i grenen att beskära familjernas egen beslutanderätt t.ex. kan man ju lämna därhän en dag som denna. 🙂

Piratpartiet har somnat om, men torde nu få vad som närmast kan liknas en amfetamininjektion i höjd med Oxberg i ett vasalopp i blötsnö-före. Som på beställning ramlade det in lite smultron i fruktcocktailen i dag i form av bl.a. ett brev till EU-kommissionären Cecilia Malmström om EU:s datalagringsdirektiv, eller för all del Swiftavtalet… att EU inom fem år ska ha ett eget system för kartläggning av terroristernas finanser. (Läs: ha koll på allas banktransaktioner)

Utökade möjligheter att lagföra brott och terrorism = bra. Intrång i integritet = obra. Det måste väl rimligen finnas andra sätt att mota Olle i grind än att stövla ända rakt in i folks innersta? Eller? Jag ogillar populism i alla avseenden och har ingen avsikt att raka hem billiga poänger till höger och vänster genom detta, men integritet är integritet. Basta!

Skönt att Ceciclia orkar stå emot EU:s storebrorsfasoner och initialt i alla fall motsätter sig lagring av sökningar på t.ex. google. Jag menar…hallå! Jag har inget att dölja, mina senaste sökningar har varit på ”midsommarstång”, ”byggnadsställning”, ”fransk potatissallad”, ”Amaroneviner” ”hard wood utemöbler +återförsäljare +norrort”  ”vaxdukar” . Ingen skulle skicka helikopterdivisioner med terroristbekämpare till mig där jag sitter i detta nu p.g.a detta. Men ändå, varför vill man möjliggöra för ett gäng finniga byråkratfluktare i EU sitta där och tall…. till vad JAG (Holmqwist) sökt på?  Eller min granne, eller chefen, eller chefens fru, eller SO-läraren längre ner på gatan, snickaren, ekonomen…? 

Eller för all del vad jag betalar till? Vilket inte heller är någon hemlighet, men som jag inte vill betala en massa EU-skatt för att någon megabyråkratkropp i den stora kroppen ska sitta och katalogisera. Tycker verkligen EU:s medborgare att det är värt miljarder och åter miljarder att samla in och lagra jäkla blaha-blaha-information från mig och miljoner och åter miljoner andra helt sinneslött ointressanta människor? Människor som ändå vill vara just det – människor – och inte misstänkta brottslingar.

 Man behöver inte tillhöra ett parti emanerandes ur någon sorts allt-ditt-är-mitt-kultur (PP) för att tycka att det är sjukt.  Riktigt sjukt!