Det blir sannolikt inga helikoptrar till de svenska soldaterna i Afghanistan förrän i april………. 2011!
De helikoptrar som avsetts för Afghanistan lär enligt uppgift inte klara de krav som ställs (vilka krav de nu är, förutom att kunna flyga och häkta på en fetladdad kulspruta med duktig eldkraft…?) och försvaret vill alltså ha närmare 1,5(!) år på sig innan de är redo att sättas in….!
Våra trupper på marken är då oskadliggjorda sedan länge i ett militärt underläge vi kunnat undvika!
Herregud, är jag den ende som baxnar över detta faktum……? Någon hemma…? hallå-å?
För att använda ett militärt kommando……….. Öka!!
11 kommentarer
Comments feed for this article
20 november 2009 den 17:02
Blasé
Blir någon egentligen förvånad. Inkompetenta upphandlare (läs ekonomer) har troligtvis fått styra istället för att sakkunniga har fått avgöra. Om jag beställer en bil och får veta att den blir 3 år försenad så avbeställer jag, utan kostnad, och detta ska jag ha rätt till enligt det avtal JAG tecknar. När ett husbygge blir försenat får byggentreprenören betala ”böter” tills det är färdigställt. Vad är problemet? Stäm leverantören, byt till annan. 10 år försenat!!! Patetiskt att inte regler för detta är inskrivna i avtalet från början m a o, inkompetens. Håller med Mr Holmqwist. Vad f-n är det frågan om! Till sign M vill jag bara tillägga att den nyanserade bild du hänvisar till inte är något annat än politiskt och företagsjuridiskt sk-tprat. Leverera enligt plan eller glöm ordern.
20 november 2009 den 12:19
John B
Historien upprepar sig igen ! Att soldater i fält lider av politikerstjärt slickande generaler och dålig logistik är inget nytt.
Det är bara tragiskt våra Svenska soldater 2009 ska råka ut ovanstående historik.
Man kan bara hoppas att någon eller några på Hkv börjar säga ifrån och att FMlog någon gång kan lära sig att få fram rätt mtr till rätt plats och i rätt mängd vid rätt tillfälle, skall väl inte vara några för högt ställda krav på en sådan org .
20 november 2009 den 9:24
Patrick
Politikerna vet inte vad de har raserat inom försvaret, en socialdemokratisk politiker på hög nivå ville till exempel skicka fältsjukhus istället för stridande förband. Svenska försvaret saknar helt förmåga att bygga ett fältsjukhus numera… De vet inte ens vilka beslut de fattat…
20 november 2009 den 8:57
JanBanan
Då jag är i helikopterbranschen kan jag LOVA att vi skulle kunna skicka samtliga vertol-helikoptrar till krig vilken sekund som helst – men alla PAPPER från tekniker etc är inte i ordning. Administrationen idag har blivit nästintill ogörlig pga av EASA och paragrafridande tekniker (som i förlängningen sänker sin egen bransch). Jag vet också att sverige jämt skall vara bäst i klassen – hade våra helikoptrar stått i en spansk hangar hade de flugit redan!
20 november 2009 den 8:44
Kapten C
Högkvarteret skiter i soldaterna!
På HKV sysslar man med administrativa organisationsfrågor, politiskt korrekta jämlikhetsprojekt och stöd till svensk försvarsindustri. Det finns utomordentligt bra militärhelikoptrar på den öppna marknaden att både köpa och hyra omgående. Men att bry sig om huvuduppgiften och våra soldater främjar inte karriären på högkvarteret.
20 november 2009 den 8:33
Mr Opinion
Det största problemet är väl ändå, försvarets egendomliga beslutsordning, nya helikoptrar beställs,
leveransplan bestäms,
avveckling av gamla helikoptrar anpassas efter leveransplan,
leveransplanen följs inte,
men detta får då ingen konsekvens för den bestämda avvecklingsplanen, den fullföljs fullt ut
och här står vi utan helikoptrar,
ojdå hur gick det till??? verkar herrarna i högkvarteret fråga sig
om ett privat företag agerat på samma sätt så hade det gått i konkurs, eller åtminstone så skulle de ansvariga fått sparken
20 november 2009 den 6:58
Åke
Man undrar ju hur det skulle gå i ett skarpt läge med hemlandet på spel.
Inte dög det att vänta i åratal på ny utrustning då.
Så saktfärdiga som militären är så var nog hela landet intaget innan dom kommit ur sängen.
20 november 2009 den 3:08
Janne B
Jag håller naturligt vis med dig i din analys att detta är rent ut för jävligt.
Som Svensk veteran från Afghanistan och väl medveten om behovet av helikoptrar då jag själv varit beroende av det under flertalet uppdrag.
Jag skulle vilja påpeka att det kanske inte ens är så enkelt som att flygvapnet och försvaret har missat med att få en leverans av hkp. Fler saker påverkar, b.l.a.:
Sanden, Svenska helikoptrar saknar filter för att kunna rena intagsluften till motorerna, (tester övningar modifikationer ca 5månader).
Värmen: Svenska helikoptrar är ej testade för den temperaturen, saker smälter eller får förändrade värden i de höga värdena.
Terrängens beskaffenhet i kombination med värmen: detta gör att normala helikoptrar får en kraftigt förminskad aktionsradie vilket då ger att man måste köpa och installera extratankar vilket i sin tur i sig självt sänker lyftkapaciteten och då förmågan att ta sårade eller vårdare.
Arbetsavtal: Hkp-piloterna har tillsett att de har mycket fördelaktiga avtal inför utlandsmissioner och blir därför väldigt dyra och svåra att få iväg utomlands, dessutom är piloter som är utbildade att flyga både de gamla och de nya helikoptrarna redan nu få, hur skall missionstiden (flera år) delas upp på dem så att vi kan ha konstant beredskap?
Slutet på den här historien har vi inte sett än och jag kan garantera att den ”nya ” helikoptern med besättning inte kommer att finnas i Afghanistan år 2011.
När jag började i ”firman för 6-7 år sedan hette det att helikoptrarna kommer nästa år (till FM).. Jag kan förstå att allmänheten nu känner sig lurade då de upptäcker att vi saknar rätt materiel och stöd men faktum är att det har vi gjort mycket länge. Synd är att det måste hända en olycka eller en attack där vi blir skadade innan det händer något.
Jag önskar att man kanske i kväll tänkte endast en minut på våra grabbar och tjejer som idag och i morgon kommer fortsätta att genomföra sitt uppdrag på främmande mark, väl medvetna om faran.
20 november 2009 den 3:02
densominteärparanoid
Att säga att våra förband skulle sakna understöd är inte sant. Inga Svenska helikoptrar där nere, men det finns både allierat CAS och helikopterunderstöd tillgängligt. Det finns en brist på helikoptrar överlag, men det håller sakta på att fixas så vitt jag vet.
Det vore bättre om vi höll upp vår ända förstås, men det skulle vara idioti att skicka in besättningar som inte är tränade att flyga med bepansrade MEDEVAC helikoptrar i ökenmiljö.
Att våra hkp4:or saknar motmedel tar dem ur leken, så att få in Svenska piloter på en kortare tid än 8 månader får vi nog glömma.
Att vi ens sitter i den här skiten dock vilar direkt på förra sosseregeringen som valde NH90 (hkp14) mot FMVs rekommendationer. Hade vi valt typ Sikorskis alternativ så hade vi redan haft helikoptrar och de skulle redan ha varit i afghanistan eller så skulle vi kunnat ha utbildat piloter i öken/high altitude flygning på ungefär 4 månader.
20 november 2009 den 2:11
M
Det är inte så lätt som man vid första anblick kan tro, av en rad skäl som jag inte ids ta upp här. Men läs gärna http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2009/11/fort-och-fel-svenska-helikoptrar.html så får du en mer nyanserad bild av problemen man står inför, och varför det tar lite tid att lösa dem.
Sen kan man lägga till att grundproblemet inte är att Hkp10B blivit försenad, alltså den helikopter som man avser skicka 2011. Det största problemet är att Hkp14, som skulle varit slutlevererad vid det här laget, drabbats av förseningar på närmare 10 år. Det är dom vi skulle skickat egentligen, men dom är inte användbara förrän tidigast 2017. Men vi har redan lagt ner alla helikoptersystem som 14 skulle ersätta, och därför står vi utan användbara system, förutom Hkp10, under överskådlig framtid.
20 november 2009 den 2:18
holmqwist
Skrämmande, indeed, men jag nöjer mig inte med detta. Trupp på marken ska ha ordentligt understöd. Vi får väl vända oss utomlands och försöka hitta något flygfärdigt som vi vet funkar… annars är det bara att kalla hem vår trupp. Jag skulle inte sova en minut i vetskapen att jag hade soldater utan understöd och det låg på mitt ansvar.