I sandlådan fortsätter sandkastandet mellan regering och (s) i oförminskad omfattning i frågan om vem som leker mest med det bastardbarn (sd) båda lovade att ingen skulle leka med alls, överhuvudtaget, under inga som helst omständigheter. Någonsin!

Ursäkta mitt taffliga försök att raljera, men det är lite av det ovanstående som jag uppfattar läget. Det kastas och yr mycket sand just nu. Det är ett aningens pinsamt krumbuktande som nu pågår för öppen ridå. Allt för att inte råka framstå som ”beblandat” med ett parti som de facto över 300 000 myndiga personer av kött och blod valde att lägga sin röst på i senaste valet; Sverigedemokraterna.

Jag tycker det vore renhårigare att söka någon form av samarbete. Jag är säker på att jag uppfattas (och må fortsättningsvis uppfattas) som kontroversiell, men har hittills inte hymlat med och kommer inte heller fortsättningsvis hymla med att jag tycker ett samarbete med (sd) för t.ex. Alliansen vore fullt möjligt.

I minst 8 fall av 10 har partiet ifråga redan valt att lägga sin röst i Alliansvågskålen. Om inte mer. Har förstås berott på att Alliansens förslag i dessa fall varit bra/ i överenstämmelse med vad man själv tycker. Hur många gånger har t.ex. Miljöpartiet varit lojala med alliansens förslag?  Inte fullt så ofta väl?

Trots det väljer ändå regeringen att öppet göra upp med Miljöpartiet i invandringsfrågan (!) Det parti som ohotat representerar det största lättsinnet på området. Där s.k. papperslösa (läs: illegala) flyktingar  t.ex. ska erbjudas fri (d.v.s skattebetalarfinansierad) sjukvård. Allt för att visa (sd) i paradgrenen att (sd) minsann inte ska tro att man kan komma här och komma.

Eller nåt? Jag begrep ingenting då överenskommelsen ingicks. Jag begriper ingenting nu heller.

Sd vill bl.a. att asyl- och anhöriginvandringen begränsas till våra grannländers nivå och att de som kommit måste anpassas till det svenska samhället. Två krav som väl inte direkt är hårresande? Kunde inte en kompromiss med (sd) ha landat där någonstans i frågan? Och att 10 av 10 regeringsförslag sedermera röstades igenom till regeringens favör?

Eller nåt. Vad vet jag? Det enda jag vet är att jag inte fattar ett jota.

Får väl grubbla vidare medan jag försöker pilla bort mer och mer av de yrande och irriterande sandkornen ur ögonen.

