…ner en aning plattare.

Per Ankersjö (c) gillar jag normalt. Han är djärv och har förmåga att tänka utanför konsensus-lådan.

Idag gör han dock pannkaka av sin emellanåt klart lysande sol med ett vad jag tycker ogenomtänkt förslag. Förvisso är väl detta också ett exempel på out-of-the-box thinking, men jeezes. Eftersom så många cyklister i Stockholms innerstad ändå kör mot rött och mot enkelriktat tycker han att det ska bli lagligt för dessa att göra det i fortsättningen. Så att oordningen och anarkin som vissa bidrar till kan ske ”under ordnade former”.

Jag kör genom stan varje dag och likt ett delfinstim omgärdar cyklister mig varje dag. Har jag inget emot. Cykel är ett miljövänligt och konditionsgivande sätt att ta sig fram.  Jag reagerar dock – varje dag – på den fullständiga vettlösheten som dessa tvåhjuliga fordonsförare uppvisar. Inte alla förstås, men i alla fall lätt var tredje. Vissa dagar minst hälften…  Ett exempel av många. Roslagsgatans korsning Odengatan. Rött på Roslagsgatan = bil- och busstrafik har grönt på Odengatan (och den som känner till nämnda gata vet att den inte är direkt undertrafikerad)  – cyklister från Roslagsgatan kastar sig rätt ut… Inte bara till höger utan rätt ut. Rakt genom korsande trafiksvärm. Sker varje morgon och det är en rysare att se.

Detta skulle alltså kunna bli tillåtet…? Om förslaget nu inte stannar vid den amerikanska varianten ”right and red” förstås. Men jag ställer mig ändå tveksam till förvirrande undantag. Hur snäv ska en tillåten högersväng vara? Om jag svänger höger in på en dubbelfilig gata och direkt diagonalar över till vänstra fältet…? (Jo, det händer…) Ska man som bilist alltid ha skyldigheten att scanna efter cyklister, som – trots rött – ändå kommer att få någon sorts företräde i förlängningen?

Njae – jag är av uppfattningen att är det rött så är det. Varför tillåta något, helt eller halvvägs, som vissa fått för sig att trotsa tidigare? Känns undfallande. Visst, man kan alltid hävda det egna ansvaret si eller så, bladibla, men trafiken behöver väl regler, enkla regler, som gäller alla fordonsframförare så att det flyter friktionsfritt, skadelöst utan en massa undantag och tolkningsvarianter hit och dit?  Rött = stopp, undantagslöst tycker i alla fall jag när det kommer till fordon.

Om vissa struntar i reglerna betyder det liksom inte med automatik att det är reglerna det är fel på…

Läs om förslaget här och här