…har jag bara träffat som hastigast en gång. Men jag har umgåtts med hans bloggande desto mer. En av de sossar jag gillat. Som haft förmågan att lyfta blicken och emellanåt tänka utanför lådan. Mycket sällan kletiga personangrepp och annat som man kan störa sig på.

Av den anledningen har jag förärat honom en plats i min länklista. Han är läsvärd. Helt klart.

MEN hans inlägg i går gillar jag inte. Det finns en grupp på facebook som går ut på att den 8 juni så ska det hållas en minut för de byggarbetare som förolyckats på byggarbetsplatser. Tokmoderaten, Mary X, Fredrik Lidby och Thomas Böhlmark hade då ännu inte funnit på denna grupp och gått med och ur detta dras då slutsatsen att moderaterna har synen på byggnadsarbetare som förbrukningsmaterial. Att moderaterna inte bryr sig. Häpnadsväckande! Som om en bland miljoner FB-grupper skulle representera ett helt partis åsikter i en fråga…

Jag är med i gruppen. Gick med så fort jag blev inbjuden av en vän. Jag har arbetat i 14 år med byggsäkerhetsrelaterade produkter. Förvisso har jag varit med att profiterat på denna säkerhet, men också säkert sett till att ett antal kommit hem efter arbetsdagens slut. Jag är med för att hedra de döda, men också för att få upp ögonen på de fortfarande levande. Visst finns det cyniska arbetsgivare i byggbranschen, men de allra flesta tillhandahåller skyddsutrustning, räcken m.m. Oftats är det byggarbetaren själv som struntar i att t.ex. bära skyddssele vid arbeten på hög höjd. Dessa hoppas jag kunna bidra till att väcka upp och inse farorna.