…brukar jag lämna länders inhemska politiska beslut därhän, då dessa (såvida de inte är gränsöverskridande) är deras egna angelägenheter.

Tyskland ska på 10 år skrota sin kärnkraft. Angela Merkel synes helt uppenbart ha fått den stora populistiska skälvan i kölvattnet från Fukushima.

Björn Karlsson som är professor i energisystem vid Linköpings universitet tömmer egentligen ut det mesta av vad jag hade tänkt att anföra. Mer skitig koleldning, mer rysk gas och höjda elpriser i Europa. Bland annat.  (Även om ansatsen till förnyelsebar energi finns där, tror jag på det först när jag ser det).

Hade det varit en angelägenhet som stannat inom tysklands gränser hade jag väl mer eller mindre ryckt på axlarna. Men koldioxid, ryska gasledningar och höjda elpriser angår dock även oss. I allra högsta grad…

.

.

 

 

 

 

.

Läs mer här, här, här, här. Miljöminister Carlgren också kritisk.