Som politisk bloggare förväntas man att just blogga politiskt – speciellt den kritiska perioden som omfattar månaden innan valet och ända tills vallokalerna stänger. Nu blev det inte så den här gången, ty jag tystnade precis på gränsen till upploppet.

Anledningen – jo, jag blev pappa till världens underbaraste dotter den 16/8. 🙂  Hon mår hur prima som helst och är verkligen (även subjektiviteten borträknad) världens sötaste. Graviditeten och eftermälet kring den har dock inte farit snällt fram med min fru och därav har jag fått allokera alla krafter inåt familjen i stället. Det synes dock gå åt rätt håll och jag håller tummarna för att hon så fort som möjligt är 100 igen. Måtte det gå fortare än möjligt.

Jag beklagar att min politiska bössa inte avfyrade ett enda skott på barrikadern under denna period, men anledningen ovan överstiger enligt mitt förmenande alla officiella plikter.

Valet ja, det är bara att gratulera (m), (mp) och (sd) som alla ökar i valet. Stort grattis till Fredrik som ånyo får bilda regering. (s) torde väl rimligen vara mest besvikna, som säkerligen satsat på att göra allianstiden 2006-2010 till en parentes i den socialdemokratiska hegemonin. 30% är katastrof med det partiets mått mätt.

Katastrof är även 41% för moderaterna i Täby. (m) tappar närmare 12 procentenheter och mister den egna majoriteten. Analysen av detta överlåter jag till den interna process som lär följa. Men illa är det. Förhoppningsvis kan vi få till en schysst allianslösning då ju de borgerliga rösterna utgör 8/10 av Täbys valmanskår.

Nä, nu ska lillan matas och sedan vankas en promenad i ett alltmer höstigt Täby. Prasslande löv under fötterna kan vara hur mysigt som helst och jag tänker inte förspilla tillfället.

