…bra Görand Hägglund (kd)! Jag talar förstås om förslaget på lagstiftning att väntetiden på akuten får vara max fyra timmar!

Många är vi nog som kan vittna om att det har gått både 5, 6…8…10 timmar i väntetid även för akuta tillstånd. Folk skadas, dör i onödan. 

En maxgräns – låt oss säga att fyra timmar är det vi hamnar i – måste dock kompletteras med riktlinjer för vilka som ska betraktas som akut sjuka. Primärvården måste sannolikt få mer resurser och förbättrade öppettider så att vi slipper öroninflammationsfall, blånaglar och svinkoppor där de mest akuta fallen ju ska prioriteras.

Verksamheten vid akutmottagningarna måste organiseras upp och effektiviseras (ja, ja – det finns att göra där).

Läkarna – åtminstone akutläkare – skulle förmodligen kunna vara mer ute på golvet om de finge administrativ avlastning. Har jag fel?

Jag har en gång varit med om att i timtal utan avbrott besett två kapabla sjuksköterskor helt uppslukat försöka lösa ett dataproblem på akuten när man samtidigt hade patienter i behov av tillsyn… Arbetsledning…? Finns inga jour-tekniker…?

Det finns en hel del att se över. Ansatsen är bra – jag sväljer den med en gillande min! Det handlar om principen att bli omhändertagen så snabbt och effektivt det bara går för att rädda liv. Men det kräver en del kring-om-råddande.

Läs mer här

