Skrapar man lite på ytan och pillar bort någon torkad kvist så kan man få sig ett hyggligt peep-hål genom vilket man kan kika in i den bortglömda ladan. Vem vet vad man kan få se där inne..?

Man vill nog som hyfsat normalt funtad (t.o.m. långt under det i begåvningsgrad får man hoppas) i alla fall inte se misskötta djur som lider och behandlas som skit om man t.ex. vill att baconet ska ha den där smarriga aromen, både så att säga bildligt och bokstavligt, som bara smörstekt bacon (speciellt jägarrökt) kan ha ihop med två lättstekta ägg med solsidan upp. Lutar kraftigt åt uteslutande krav-märkta prylar i stekpannan hädanefter mot som nu bara ibland.

Man kanske vill se några som ligger i höet och hånglar, många har säkert en voeuristisk ådra som kan tillfredsställas av sådant…  Andra kanske hoppas finna på en… gammal traktor, en gammal Saab 92 utan ratt, en kultig självbindare eller kanske rentav ett gäng undanstoppade Vertol-helikoptrar…

Ja!  Vertol…! Hur var det nu med dessa gamla trotjänare…? Visst kunde de flyga på sin tid? Visst har de gjort nytta? Visst borde de kunna göra stor nytta ännu? Men var är de nu då…?

Jo dessa är avställda i avvaktan på ett regeringsbeslut om skrotning. Jahapp…

I SvD står att läsa följande:

Orsaken är att försvaret redan 2007 ville avveckla Vertol, trots att ersättaren Helikopter 14 inte var framme, en leverans som nu är försenad sex-tio år. (sic!)

Men så sent som 2008 moderniserades fyra Vertol på regeringens order till toppskick för 100 miljoner kronor för Nordic Battlegroup.

Den statliga Helikopterutredningen ville i somras avveckla Vertolerna. En orsak var att det skulle ta hela ”4-6 år” att åter få dem luften. Men nu motsägs detta helt och hållet i dokument som SvD tagit del av. Fyra Vertol kan vara i Afghanistan ”inom fem månader”, i maj-juni 2010.

Bara att yalla på och leverera säger jag! Helst igår! FS18 väntar på understöd!

Advertisements