…jag kanske ska inleda med att jag hyser en stor aktning för Zlatan Ibrahimovic kvaliteter som fotbollsspelare. Målspottare i Barcelona och mycket tongivande i internationell fotboll överhuvudtaget. Så!

Men fnuttigullandet som är runt denne när det kommer till dennes eventuella spel i landslaget eller inte ger mig (av divalats-framkallad gastrit) häftiga kräk-paroxysmer.

SvD och DN har intervjuat honom på plats i Barcelona. Så här säger han till SvD bl.a:

”Familjen, kroppen… och man ska ge allt varje gång man kommer till landslaget, det är därför du är där. Om man inte är 100 procent så är det svårt. Jag gör aldrig något halvhjärtat. Vi tog oss inte till VM. Det har påverkat. Nästa viktiga match är när? Om ett år? Vi får se.”

1) ”Familjen”. Jag kan köpa att fotbollandet tar tid från den, men att spela i landslaget innebär väl knappast att gå i kloster…?

2) ”Kroppen”. Ja, jag förstår att Barcelona inte vill att deras mångmiljoninvestering skadas eller får mjölksyra. Ganska givet att det är order uppifrån. Men säg då att det är detta som är anledningen!

3) ”Om man inte är 100% är det svårt”  Bullsh…  En Zlatan som är 75% skulle räcka gott och väl. Enligt en inte alltför vild gissning sitter det i huvudet. Hellre visa upp sig inför 90 000  på ett hett Neu Camp än en träningslandskamp på en köldslagen arena i nordeuropa.

4) ”Vi tog oss inte till VM. Det har påverkat. Nästa viktiga match är när? Om ett år? Vi får se.”    Self explainatory…

Läs mer här, här, här, här

Zlatan

