…apoteksmarknaden äntligen avreglerad och privatiseringen är igång! (SvD)

Trevligt!  Konkurrens triggar och trimmar allt. Ger högre kvalitet, lägre priser, bättre tillgänglighet… Etc. Etc.

Då är med andra ord knarket till folket under konkurrens. Bra!

Då återstår vinaren till folket.

Efter att ha varit på ”Det goda köket” i Älvsjö helgen slås man ånyo av monopolets löjlighet och onödighet. Tusentals och åter tusentals gastronomiskt intresserade provsmakade och njöt av livets goda. Mat, såser, smaker, kombinationer. Inkluderat vin, konjak, whisky. Faktiskt riktigt mysigt.

Men kan man köpa något med sig hem? NEJ! (Jo, glaset fick man behålla och sköljde man inte ur det så kunde man få med sig någon liten droppe hem på insidan av glaset…).

Men vad är det egentligen för mässa – i dess egentliga mening –  där man endast kan bli lite teasad för att i nästa andetag få höra att det minsann är monopolet som har monopol och att det är monopolet jag måste vända mig till på måndag för att få fatt i det jag helst vill ha med mig hem i detta nu…?

Visst – det finns andra mässor där man blir hänvisad till diverse återförsäljare och agenter för att få fatt i en vara eller tjänst. Större projektinvesteringar låter sig kanske inte så enkelt göras sittandes vid ett barbord på en mässa knaprandes lätt härskna bjud-jordnötter. Förvisso.

Men om jag vill ha med mig en så enkel pryl som några vinare hem på söndagen – skramlandes brevid älgsalamin och getosten i påsen från mässan – så är det tvärnit. Brödkön – måndag!

Jag är 37 år, ostraffad (så när som på en fortkörningsböter 2005), jag är engagerad i det samhälle jag bor, jag betalar mina skatter och räkningar i tid. Jag röstar och jag deklarerar. Jag har gjort värnplikt. Men att köpa en vinare hos någon annan än monopolet… NJET!

Nej för f-n. Avskaffa skiten – nu! 

Det är en patetisk och omyndigförklarande kvarleva från en tid som ingen vettig människa ens vill tänka tillbaka till.

Med ett avskaffande får vi också en myndighetsålder som är 18 år över hela skalan i samhället – allt från att ingå avtal, köra bil, rösta, sitta i riksdagen, dö i krig för landet till att köpa en flaska mellanöl och ta med sig hem.

Avskaffa!

