You are currently browsing the daily archive for 11 november 2009.

Tonsättaren Lennart Westman har under två år spelat in diverse skrammel, slammer och läten från byggarbetsplatser och ur detta skapat musik- och videoverket ”Under Construction”. (DN)

Även om detta verk kanske inte kommer att repeatas i Ipoden, så är det är ju på något bisarrt vis glädjande att höra dessa ljud under en lågkonjunktur. Även i en sisådär lagom psykisk variant som detta är. Speciellt som man själv är verksam i byggbranschens materialförsörjningsled.

Men man är väl yrkesskadad. Analogt: När jag tidigare sålde material som användes på pappersbruken så kunde jag t.o.m. tycka att sulfit luktade gott. Det luktade….. pengar. Nu när bruken ej längre indirekt står för en del av min lön tycker jag det luktar som det brukar igen. :-)

 

Enligt ett styrdokument som TV4-nyheterna enligt uppgift kommit över planerar Vattenfall att sälja ut sitt svenska elnät. För pengarna det skulle generera avser man att investera i brittisk kärnkraft.

Samtidigt, dels på Vattenfall newsroom dels via Mark Vadasz (Vattenfalls chef för PR och medierelationer), dementeras detta.

Vem ska man tro på? Jag är nog böjd att gå på Vattenfalls linje här. Lär ju bli hyfsat svårt att mörka igenom en affär av det slaget utan att passera politikerkåren.

Nyhetsanka – troligen.

Bara en hypotetisk slutsats och marginalfundering… Om vi ponerar att de fick ok att sälja ut sitt elnät, att de vips hade en massa pengar att förfoga över, varför då satsa pengarna i brittisk kärnkraft när man (speciellt nu med alliansregeringens positiva inställning till utveckling av nukleär energi) kan putta in en och annan spänn i en nödvändig utveckling av den svenska diton?

Kallare vintrar, fortfarande många hus med direktverkande el och en mer energikrävande industri för att ta några exempel. Borde väl vara här vinsterna ligger i så fall?

SvD, SvD2 DN

Säljer nätet?

… har denna min nya blogg legat uppe till allmän beskådan. Nästan exakt 500 unika träffar så långt, vilket ger ett snitt på ca 70 besökare om dagen.

Som jag nämnt tidigare kommer jag skriva om allt och inget, högt såväl som lågt. Hoppas att just du som redan hittat hit också hittar tillbaka fortsättningsvis. Du är så välkommen!

500animation

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

